tisdag 17 juli 2012

Chokladplantor till dessert

Man kan servera chokladmousse på det vanliga sättet, och så kan man servera det så här - som en liten planta. Bara att fylla genomskinliga små skålar eller glas med chokladmousse, och toppa med krossade chokladkex och sticka ner en liten myntakvist. Färdigt!

Sådana här små plantor serverade jag till efterrätt i fredags när Mary och Magnus anlände till ön, hungriga som bara två Stockholmare kan vara efter att ha kört bil flera timmar genom ett Sverige i spöregn. Många fler bilder från middagen kan ni se härinne, hos Mary.

Chokladmousseplantor, 8 st

Chokladmousse:
4 dl vispgrädde
200 g mörk choklad (dock inte med för hög kakaohalt, ca 50-60% är lagom)
0,75 tsk flingsalt
4 äggulor
3 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk rom (kan uteslutas)

Topping:
ca 10 mörka chokladkex
8 små myntakvistar

Vispa grädden till chokladmoussen. Skär chokladen i mindre bitar, och smält den över vattenbad. Rör ner flingsaltet, och låt svalna något. Vispa samman äggulor, florsocker och vaniljsocker lite lätt för hand, och rör ner detta i den smälta chokladen. Blanda noga, och rör sedan ner chokladblandningen i den vispade grädden. Smaka gärna av med rom. Vispa samman ett par sekunder med elvisp så att allting blandar sig noga. Häll upp på portionsformar som du fyller till 3/4. Låt stå i kylen i minst 3 timmar före servering. 

Vid serveringstillfället; hacka chokladkexen i smuliga bitar och toppa mousseformarna med dem. Stick ner en liten myntakvist i mitten på varje "planta".

17 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé att dekorera så där :)

    SvaraRadera
  2. Det här ser faktiskt superläckert ut.Jättekul idé. Gillar den mycket. Det ska jag absolut ta och prova.:-)

    SvaraRadera
  3. NICE!!! Vilken häftig efterrätt!!

    Och du...vilken härlig blogg! Vilka maträtter! Vilka urmysiga bilder!!!

    TACK!!!!

    Ha en fin dag!!

    SvaraRadera
  4. Så läckert! Kreativitet gillas :)

    Tack för tipset!

    Synd att vi har så uschligt väder på öa idag... Vi skulle ha åkt till karamellkokeriet och Byrums raukar men det får bli en annan dag.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
  5. Desserten är verligen urgullig!

    SvaraRadera
  6. MEN vilken fiffig idé - den ska jag komma ihåg - kan tänka mig att barn kan ha roligt åt det där! Ha det gott /Emma

    SvaraRadera
  7. Åh, vad fina de är!

    Hoppas att ni njuter ordentligt av semestern :=)

    SvaraRadera
  8. bellabubble.blogg.se19 juli 2012 13:23:00

    Den snor jag rakt av ;)

    SvaraRadera
  9. Åh, så fiffigt! :D En sån där idé som jag aldrig hade kommit på själv ;)

    SvaraRadera
  10. Vilken rolig idé! Tack för att du delar med dig av dina braiga idéer :) Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Vad använde du för chokladkex? Superrolig idé som måste provas!:)

    SvaraRadera
  12. Jag använde kexen som heter Ballerina Kladdkaka. De är tillräckligt mörka. :-)

    SvaraRadera
  13. jag blir så hungrig av din blogg. Det spelar ingen roll vad du bloggar om, hungrig blir jag.
    Men detta får mina smaklökar att vattnas extra mycket. Jag älskar chokladpudding och detta var ju ett väldigt gulligt sätt att servera det på. Måste provas!

    // Madde

    SvaraRadera
  14. Superhäftigt!
    Vet du om det finns nån ätbar blomma man kan hänga på myntan, gärna rosa?
    Tänkte att det här hade varit den perfekta efterrätten till min Linnéas namngivning =)

    SvaraRadera
  15. Hmm... nåt rosa i säsong just nu som är ätbart... Det jag kommer att tänka på är nog bara malva, och eventuellt små rosor. Myntakvisten är ju lite "svajig", eventuellt kan det vara svårt att få fast blommor på den, den är ju så tunn i sig. En annan idé kan vara att servera plantorna på en stor, kanske avlång bricka eller ställa upp dem på rad på ett buffébord, och garnera ytan runt omkring med själva blomkronorna från rosa stockrosor.

    SvaraRadera