söndag 1 april 2012

Sparris med getost, timjan och ägghack

En råvara som jag förknippar extra mycket med vår är sparrisen, det är helt underbart när gårdsbutikerna på Öland börjar sälja den öländska sparrisen i små buntar. Och då ska vi inte ens tala om hur euforiska tyskarna blir när sparrisen gör sitt årliga intåg på matmarknaderna runt om i landet. Sparris är nästan en religion där nere, och rubrikerna på de tyska mattidningarna skriker ut "Spargel-fest" till höger och vänster. Men de har faktiskt en poäng, det är kul med sparris. Och med lite getost, ägghack och timjan är det svårt att misslyckas. Lägg till en god Riesling och lite ätbara blommor, så är lyckan komplett. Det här behövs för vad som syns på tallriken:

400 g sparris
3 kokta ägg
100 g getost
ett litet knippe timjan
flingsalt
grovmalen svartpeppar
----------
ätbara blommor till garnering, t ex penséer

Koka äggen och låt dem svalna. Skär av en liten bit av den hårda stammen längst ner på varje sparrisstjälk, och koka sparrisen i lättsaltat vatten i ca 3 minuer. Slå av vattnet, och lägg upp på serveringsfat. Skala och hacka äggen, och bre ut ägghacket över mitten på sparrisen. Salta och peppra, och smula sedan getosten över ägghacket. Strö över färsk timjan, dra ett extra varv med pepparkvarnen och garnera med små penséer.

11 kommentarer:

  1. åh det lät supergott! Jag älskar getost! Helst ska man undervika det när man är gravid men om man lägger i ugnen först så dör bakterierna man inte vill ha och då kan man äta ändå (bra tips inför framtiden till dig ifall det kan bli aktuellt, kan tänka, mig att du också skulle ha svårt att vara utan ost i 9 månader ) ;-)

    SvaraRadera
  2. Låter lite annorlundare med getost och ägg, men det låter mycket, mycket gott! :)

    SvaraRadera
  3. Låter hur gott som helst, vilken härlig rätt till påsk - som omväxling till sillen (som jag inte är överdrivet förtjust i, inte såna mängder som det bjuds till påsk i varje fall).
    Ha en härlig påskvecka!
    Kram Suz

    SvaraRadera
  4. Åhhh, så mycket gott!! Nu har jag ju massa bra tips till påsk att bjuda på:-)
    Ha de fint!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Åh, så gott och otroligt snyggt. Jag gillar att påskbuffén är mycket färgrannare och fräschare än julbordet. In med våren!

    SvaraRadera
  6. Hej! Herregud vad gott det såg ut, det måste jag testa nån gång! :)

    Jag skulle vilja tipsa om min sida där jag säljer smycken i silver, ädelstenar och läder, www.jvalleytwig.se . Kika in där och hitta din favorit inför sommaren vettja! :) Glad Påsk!

    SvaraRadera
  7. åhh älskar bilden, vad sugen jag blev på sparris!! Yum!

    Tack söta du, är inte förvånad att du kan kopiera stilen, vi verkar gilla mkt samma lika :P Som Antipaston ;)

    Klänningen är Bizz loncap i färgen light brown, finns på Nordljus bla. (har du rabatten kvar från Bloggeventet ;))

    Ha en mysig kväll!

    SvaraRadera
  8. Ser verkligen gott ut. Nice touch med blommorna!

    Min sparrisfavorit är med ramslöksmajo och parmesan. Galet gott!

    SvaraRadera
  9. oh my! det där vill jag testa snarast och bjuda vännerna på :) ser helt ljuvligt ut!

    SvaraRadera
  10. Men gud vad gott, sparris och getost... mums kan ju inte bli fel. Hungrig igen.... ;)

    SvaraRadera
  11. Herrejisses så vackert!

    SvaraRadera