onsdag 8 februari 2012

Dulce de leche-pannacotta

Hoppas att ni inte är trötta på dulce de leche-recept? När jag kokar dulce de leche-burkar brukar jag alltid koka två åt gången, och sedan försöker jag komma på något nytt att använda dem till. Senaste burken jag kokade fick se sig förvandlas till dulce de leche-pannacotta. Sjukt gott, om jag får säga det själv. Halva burken gick åt till pannacottasmeten, och den andra halvan tryckte jag ner i en spritspåse och spritsade ut ovanpå de serveringsklara pannacottorna. Pannacottorna räcker till ca 6 portioner.

5 dl vispgrädde
2 gelatinblad
----------
0,5 burk dulce de leche
hallon till garnering

Låt gelatinbladen ligga i en skål med kallt vatten i minst 5 min. Koka upp grädden och rör ner dulce de leche-krämen. Fortsätt röra tills det är het utblandat. Ta kastrullen från värmen och rör ner de två gelatinbladen. Häll upp i portionsformar och låt stå i kylen i ca 6 timmar, gärna över en natt. En stund före servering - ta resten av innehållet ur dulce de leche-burken och tryck ner i en spritspåse. Är kolakrämen väldigt "trög", rör ev. ut den med ett par matskedar vatten. Spritsa lite dulce de leche-kräm ovanpå varje pannacotta, och dekorera med några hallon.

20 kommentarer:

  1. OMG! Jag tror jag har dött å kommit till mat himlen!

    SvaraRadera
  2. Lenita från Bohuslän8 feb 2012 19:10:00

    Hur kan jag ha missat denna burk? Alla säger att det är himmelskt gott :-)Måste testas! Kram.

    SvaraRadera
  3. Hoppsan så otroligt smaskigt det verkar! Girigt gott!

    SvaraRadera
  4. Mums! Men hur länge kokade du den kondenserade mjölken?

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Nu måste jag nog ta tag i det o koka dulche de leche...blir så sugen när jag läser om allt gott du gör av detta.

    //v

    SvaraRadera
  6. Ååååååååå vad gott det lät!!!!

    SvaraRadera
  7. Jag brukar koka burken i ca 3 timmar. Men ska man ändå göra pannacotta av den så räcker det nog fint med två timmar. :-)

    SvaraRadera
  8. Ojoj, så gottigt! Måste testas :)

    SvaraRadera
  9. Vad gott det låter! Kan man inte länka din sida? kommer bara till startsidan när jag försöker.. vill ju rekommendera dina goda recept till mina vänner ;)

    SvaraRadera
  10. Kan man ens bli trött på dulce de lecherecept? Väldigt tveksamt!
    Pannacotta är en favorit här hemma. Ska absolut testa detta i helgen.

    SvaraRadera
  11. Skulle man kanske kunna få bjuda in sig nästa gång du gör dessa pannacottor? Ser grymt gott ut! Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Sounds delicious, by the way Happy Valentine's Day

    SvaraRadera
  13. Klart vi INTE tröttnar på dulce de leche-recept, ska bokmärka med det bums!

    SvaraRadera
  14. va gott det ser ut. Kolla gärna min hemmagjorda chokladask
    www.mammastartor.blogg.se

    SvaraRadera
  15. Tänkte koka ett par burka, vet du hur länge de håller kokt tre timmar oöppnad i kylskåpet. Vill nämligen göra pannacotta i helgen och ta med en sån burk till min kompis om två veckor.

    SvaraRadera
  16. Jag tror nog att en oöppnad burk håller minst två veckor i kylen!

    SvaraRadera
  17. Men vilken bra idé. Åh vad gott det ser ut!

    SvaraRadera